Е-лікарняні сумісників з'являються в кабінетах роботодавців: особливості оформлення заяви-розрахунку

Е-лікарняні сумісників з'являються в кабінетах роботодавців: особливості оформлення заяви-розрахунку

  • Переглядів: 32

В особистих кабінетах роботодавців почали з’являтись електронні лікарняні їх працівників за сумісництвом, створені з 01 жовтня по 20 грудня. Через великий обсяг, відображення всіх е-лікарняних відбувається поступово і займе трохи часу, однак багато роботодавців уже можуть приступити до призначення за ними допомог від Фонду соціального страхування України. Раніше електронні лікарняні, попри надходження за основним місцем роботи, в кабінетах роботодавців за сумісництвом не відображались. Це призводило до неможливості призначити матеріальне забезпечення поза основним місцем роботи, адже був відсутній електронний документ, який є для цього підставою. Особливістю електронних лікарняних сумісників є те, що в їх роботодавців за сумісництвом відображається не е-лікарняний безпосередньо, а його цифрова копія. Вона відрізняється від оригінального документу порядковим номером копії, який додається до унікального номеру е-лікарняного. Наприклад, е-лікарняний з унікальним номером ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х буде відображено так за основним місцем роботи і в особистому кабінеті застрахованої особи. Однак в кабінеті роботодавця за сумісництвом до нього через крапку буде додано порядковий номер копії: ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х.1. Якщо в працівника декілька роботодавців за сумісництвом, цифра після крапки буде зростати за порядком (.2 і далі). Зазначена цифра є технічною інформацією про те, що це копія електронного лікарняного, а застрахована особа працює в роботодавця за сумісництвом. Номер копії не є складовою частиною унікального номеру е-лікарняного – тож при формуванні заяви-розрахунку для працівників за сумісництвом необхідно вказувати номер їх лікарняного до знаку крапки. Детальніше про номер е-лікарняного та його складові за посиланням. Тож, якщо у вашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду вже є е-лікарняні сумісників, ви можете розпочати призначення допомог по тимчасовій втраті працездатності і по вагітності та пологах. Зверніть увагу, якщо ви вже призначили працівникам за сумісництвом допомоги за відповідні періоди непрацездатності (наприклад, на підставі паперового лікарняного), е-лікарняний брати до роботи не потрібно.

Лікарняні по непрацездатності внаслідок алкогольного сп'яніння не оплачуються

Лікарняні по непрацездатності внаслідок алкогольного сп'яніння не оплачуються

  • Переглядів: 35

За час лікування захворювань і травм Фонд соціального страхування України компенсує працівникам втрачений заробіток. Однак, якщо непрацездатність настала внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп’яніння або пов’язаних з ним дій, допомога за таким лікарняним не надається.

Фонд профінансує декретну допомогу, незважаючи на відсторонення від роботи через відмову від вакцинації

Фонд профінансує декретну допомогу, незважаючи на відсторонення від роботи через відмову від вакцинації

  • Переглядів: 50

Фонд соціального страхування України здійснить фінансування допомоги по вагітності та пологах незалежно від того, чи було застраховану особу відсторонено від роботи через відмову від обов’язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19. Нагадаємо, допомоги по тимчасовій втраті працездатності не надаються працівникам, яких було відсторонено від роботи через відмову або ухилення від вакцинації проти COVID-19. Виплати не здійснюються, оскільки в період відсторонення від роботи з припиненням виплати заробітної плати факт втрати заробітку через хворобу або травму відсутній. Деталі:http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/978202. Однак допомоги по вагітності та пологах є окремим видом матеріального забезпечення та надаються за кошти ФССУ за весь час перебування жінки у декретній відпустці. Право на таку відпустку настає з 30 тижнів вагітності попри перебування у відпустках інших видів, зокрема без збереження заробітної плати. Тож у разі формування е-лікарняного по вагітності та пологах, застрахована особа набуває права на декретну відпустку та відповідну допомогу за рахунок коштів Фонду соціального страхування України незалежно від того, чи було її відсторонено. Зверніть увагу, Всесвітня організація охорони здоров’я зазначає, що вагітні жінки мають більш високий ризик тяжкого захворювання на COVID-19. Об'єднаний комітет з вакцинації та імунізації (JCVI) рекомендує вагітним введення вакцини Pfizer або Moderna. Тривалість декретної відпустки, яка фінансується ФССУ, зазвичай складає 126 календарних днів (70 днів до пологів  і 56 днів після пологів). Середній розмір допомоги від Фонду за кожен день перебування у такій відпустці за підсумками 10 місяців 2021 року склав 333 гривні. Нагадаємо, у жовтні потреба у видатках Фонду на лікарняні, декретні і страхові виплати перевищила надходження на понад 2,1 мільярда гривень. Це призводить до затримок у фінансуванні матеріального забезпечення, однак усі допомоги виплачуються Фондом у повному обсязі. Докладніше: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/978253. Слідкувати за станом виплат декретних допомог можна онлайн: https://t.me/socialfund. Довідково. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.10.2021 № 1096, з 08 листопада керівники державних органів (державної служби), підприємств, установ та організацій мають забезпечити відсторонення від роботи працівників, щодо яких визначена обов’язковість профілактичних щеплень проти СOVID-19, і які відмовились або ухиляються від їх проведення. Виключенням є особи, які мають абсолютні протипоказання до проведення такого щеплення та надали відповідний медичний висновок. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним щепленням, визначено наказом МОЗ від 04.10.2021 № 2153. Так, на період дії карантину обов'язковим профілактичним щепленням від COVID-19 підлягають працівники: ? центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів; ? місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів; ? закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності. Наказом МОЗ від 01.11.2021 № 2393 (набуває чинності 09 грудня) до цього переліку було також додано співробітників: ? підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади; ? установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів; ? підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 83.

Лікарняні не підлягають оплаті під час відсторонення від роботи через відмову від вакцинації

Лікарняні не підлягають оплаті під час відсторонення від роботи через відмову від вакцинації

  • Переглядів: 58

Допомоги за лікарняними листками не надаються працівникам, яких було відсторонено від роботи через відмову або ухилення від обов’язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19. Виплата не здійснюється за ті дні тимчасової непрацездатності, які збігаються з днями відсторонення від виконання обов’язків. Зверніть увагу, відсторонення від роботи працівників, для яких визначена обов’язковість щеплень проти СOVID-19, однак які відмовились від вакцинації, покликане убезпечити їх колег, відвідувачів, учнів, вихованців, студентів та інших від ризику інфікування та подальшого поширеннякоронавірусу SARS-CoV-2. Відмова від щеплень за відсутності абсолютних протипоказань наражає на небезпеку оточуючих. Допомоги по тимчасовій втраті працездатності у вказаному випадку не фінансуються, оскільки відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування покликані компенсувати заробіток застрахованої особи, втрачений нею за час лікування. У разі відсторонення від роботи з припиненням виплати заробітної плати працівника, який не дотримується вимог щодо обов’язкової вакцинації проти COVID-19, факт втрати заробітку через хворобу або травму в такий період відсутній. Нагадаємо, перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним щепленням, визначено наказом МОЗ від 04.10.2021 № 2153. Так, на період дії карантину обов'язковим профілактичним щепленням від COVID-19 підлягають працівники: 1) центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів; 2) місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів; 3) закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.10.2021 № 1096, з 08 листопада керівники державних органів (державної служби), підприємств, установ та організацій мають забезпечити відсторонення від роботи працівників, щодо яких визначена обов’язковість профілактичних щеплень проти СOVID-19, і які відмовились або ухиляються від їх проведення. Виключенням є особи, які мають абсолютні протипоказання до проведення такого щеплення та надали відповідний медичний висновок. Вакцини проти COVID-19 критично важливі для стримування пандемії у поєднанні з ефективним тестуванням та застережними заходами, що вже застосовуються. Вакцини, схвалені для використання ВООЗ, пройшли суворі тести та клінічні випробування, аби показати, що вони безпечні та ефективні в подоланні пандемії.

Завчасно перевірити персональні дані і слідкувати за інформацією на офіційних ресурсах - фахівці ФССУ відповіли на поширені запитання по е-лікарняних

Завчасно перевірити персональні дані і слідкувати за інформацією на офіційних ресурсах - фахівці ФССУ відповіли на поширені запитання по е-лікарняних

  • Переглядів: 86

З початку впровадження е-лікарняних було створено вже 2,5 мільйона медичних висновків, а правила роботи з електронними листками непрацездатності унормували. Роз’яснення щодо більшості нюансів, які виникають при роботі з е-лікарняними, уже доступні на офіційних ресурсах Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони здоров’я, Фонду соціального страхування України, Пенсійного фонду України та ін.: Ø  Що робити працівнику, якому відкрили е-лікарняний:http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977654. Ø  Які особливості призначення допомоги від ФССУ за е-лікарняними по вагітності та пологах:http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977911. Ø  Як роботодавцю оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним:http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977997. А нововведення і додаткові роз’яснення публікуються на офіційних ресурсах: http://www.fssu.gov.ua,www.facebook.com/SocialFundUA і https://t.me/socialfund. Крім того, фахівці Фонду соціального страхування України проводять семінари, онлайн-зустрічі і надають консультації. Щодо помилок при формуванні е-лікарняних Електронні листки непрацездатності формуються на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність для тих пацієнтів, яких було ідентифіковано як застрахованих осіб. Однак бувають випадки, коли е-лікарняний не створюється – найчастіше це пов’язано із помилками в персональних даних. Інформація щодо пацієнта вноситься у медичний висновок автоматично і співпадає з даними, зазначеними у декларації із сімейним лікарем. Якщо персональні дані пацієнта, зазначені у декларації, не співпадуть із даними у реєстрі застрахованих осіб – е-лікарняний не створиться. Часто такі помилки пов’язані із застарілою інформацію, яка не була вчасно оновлена застрахованими особами та їх роботодавцями (наприклад, при зміні прізвища), а також різними варіантами написання ПІБ (наприклад, Наталя і Наталія). Тож працівникам важливо слідкувати за актуальністю своїх персональних даних і завчасно перевіряти правильність внесеної інформації. Про всі зміни потрібно оперативно повідомляти лікаря і роботодавця. Щодо оплати е-лікарняних працівникам, які продовжували роботу Сьогодні у разі створення медичного висновку електронний лікарняний сформується за замовчуванням. Тож у окремих випадках працівники, для яких було створено е-лікарняний, можуть продовжувати роботу. Так відбувається, наприклад, коли працівник відвідав лікаря для консультації або проведення діагностики, однак фактично не втратив працездатність. За такими е-лікарняними допомога по тимчасовій втраті працездатності не призначається, адже працівник продовжував роботу і не втрачав заробіток за цей період. Щодо перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-лікарняних Період непрацездатності працівника визначається в медичному висновку та відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок, і періоди непрацездатності перетинаються, тривалість е-лікарняних може бути скорочена. Є три найчастіші причини скорочення: 1) коли новий медвисновок створено в межах одного випадку непрацездатності; 2) коли новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує непрацездатність в межах тієї ж категорії; 3) коли новий медичний висновок засвідчує початок іншого страхового випадку з іншої категорії причин непрацездатності. Детальніше про правила скорочення і їх принципи: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977715. Щодо функціонування паперових лікарняних З першого жовтня усі заклади охорони здоров’я перейшли на створення медичних висновків замість видачі паперових лікарняних. Однак існують чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий листок непрацездатності: ? це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021; ? технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 7 днів; ? помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни; ? а також у разі всиновлення новонародженої дитини. Щодо затримок в оплаті е-лікарняних У зв’язку із зростанням кількості лікарняних листків (як паперових, так і електронних), які передаються до Фонду на оплату, а також через системне зменшення упродовж декількох років відсотку частки ЄСВ, яка направляється до бюджету ФССУ (загалом майже на 5%, що у грошовому еквіваленті розрахунково дорівнює близько 16 млрд грн недоотриманих коштів), сьогодні наявні затримки у фінансуванні матеріального забезпечення. Потреба у видатках перевищує доходи від частки ЄСВ упродовж усього 2021 року та корелює із зростанням сум допомог за лікарняними листками, виданими, у тому числі в разі лікування від COVID-19. Наприклад, за підсумками вересня перевищення потреби у видатках на виплати і медико-соціальні послуги над фактичними доходами від частки ЄСВ, з якої складається бюджет Фонду, склало 2,2 мільярда гривень. Дата фінансування допомог за лікарняними листками залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку. Слідкувати за станом фінансування можна у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfu

Як діяти працівнику, якому відкрили е-лікарняний?

Як діяти працівнику, якому відкрили е-лікарняний?

  • Переглядів: 66

Уже всі заклади охорони здоров’я України формують медичні висновки замість видачі паперових лікарняних – сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або травм. На їх підставі було сформовано і передано до Фонду соціального страхування України на оплату 130 тисяч е-лікарняних. Тож, вам створили медичний висновок. Як діяти? ? Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний лікарняний. ? Він сформується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН), який лікуючий або сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка потребує догляду. ? Одразу після створення медичного висновку на ваш контактний номер телефону надійдуть два повідомлення: - від E-health щодо створення медичного висновку із указанням його номеру; - та від Пенсійного фонду України щодо формування електронного листка непрацездатності, його номеру і періоду дії. ? Потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном. ? Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і чекати на виплати від Фонду соціального страхування України та роботодавця. За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами #фінансування_оперативно і #фінансування_страхувальників). ? Роботодавець (а також усі роботодавці за сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплину строку, у який лікарі можуть внести зміни. ? Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для призначення матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви хворіли. Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він містить персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення. Розглянемо окремі поширені випадки: Якщо ви одужали раніше ? Електронний лікарняний створюється одразу зі статусом «закритий» та містить дату відкриття (початок непрацездатності) і дату закриття (планова дата одужання або наступного огляду). ? Якщо ви одужаєте раніше, ніж зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить дію лікарняного. Якщо ви довго хворієте ? Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному е-лікарняному термін, лікар створить наступний медичний висновок – на його підставі сформується окремий е-лікарняний, який продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомити роботодавця. ? Таких електронних лікарняних може бути декілька в межах одного страхового випадку (усі вони матимуть тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяє пришвидшити отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання. ? Також новий медичний висновок (а отже, наступний продовжений е-лікарняний) створятьв разі госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу. ? Якщо ви лікувались від важких захворювань або травм, маєте ускладнення і показання для продовження лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я направить вас на таке лікування до санаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих оплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного лікування Фондом оплачується продовжений на цей період е-лікарняний. Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ:http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975799. Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини ? Інколи різні страхові випадки перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від COVID-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли. ? Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатності і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так, лікарняний по ізоляції від COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100% доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо (які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності. ? Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір матеріального забезпечення розрахує роботодавець. Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного ? Щось пішло не так. Варто спробувати з’ясувати, що сталось, аби виправити помилку. ? Повідомлення про створення медичного висновку може не надійти, якщо ваші персональні дані, наявні в лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеної інформації – можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено деякі з колонок. Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни ваших персональних даних! ? Якщо інформація була неактуальна, після її оновлення ви отримаєте повідомлення. ? Переглянути свій медичний висновок можна на Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS). ? Поставити запитання щодо створення медичних висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ: 16-77. ? Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду не вказано або вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарняний не було створено. ? У першу чергу запитайте в лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайде вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду для з’ясування причин: 0800-503-753. ? Також е-лікарняний міг сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету навебпорталі Пенсійного фонду за допомогою ЕЦП або пройти верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій контактний номер телефону. Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняним? ? Перші п’ять днів страхового випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується Фондом соціального страхування України незалежно від кількості е-лікарняних, якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах, по догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня. ? Дата фінансування допомоги від Фонду працівнику прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку. ? Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання. ? Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund. ? Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам. ? Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця. ? Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ. ? Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493.

Е-лікарняні стають підставою для нарахування допомоги через 7 днів після дати свого закриття

Е-лікарняні стають підставою для нарахування допомоги через 7 днів після дати свого закриття

  • Переглядів: 67

З першого жовтня Україна повністю перейшла на електронні лікарняні. Після завершення перехідного періоду до правил створення медичних висновків і роботи з е-лікарняними буловнесено ряд змін – їх напрацювали, аналізуючи зворотній зв’язок від усіх учасників процесу, наявні пропозиції, зауваження і кейси. Це дозволило оптимізувати кожну з ланок і мінімізувати можливі помилки. Про нові норми і актуальні рекомендації по роботі з електронними лікарняними під час онлайн-семінару Федерації аудиторів, бухгалтерів і фінансистів АПК України розповіла Анна Харченко, заступниця начальника управління страхових виплат та матеріального забезпечення, начальниця відділу матеріального забезпечення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України. Щодо функціонування паперових лікарняних «З першого жовтня відбувся повний перехід на медичні висновки про тимчасову непрацездатність. Це означає, що відтепер пацієнтам за новими страховими випадками будутьформуватись виключно електронні лікарняні. Зокрема, відтепер в разі вагітності та пологів, а також для пацієнтів з діагнозами чутливих нозологій (таких як ВІЛ/СНІД і розлади психіки) також створюються е-лікарняні (у перехідний період з цих причин непрацездатності видавали паперовий листок). Водночас, ми прогнозуємо, що в окремих випадках паперові лікарняні будуть зустрічатись роботодавцям ще близько двох років. Це пов’язано з довготривалими хворобами, щодо яких раніше було видано первинні паперові лікарняні, і періодом в 12 місяців, упродовж якого застрахована особа має право передати свій лікарняний роботодавцю для призначення матеріального забезпечення», – говорить Анна Харченко. Існують лише чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий лікарняний: ? це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021; ? технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 7 днів; ? помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни; ? а також у разі всиновлення новонародженої дитини. Нагадаємо, що за паперовими і е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки. Щодо дати, коли е-лікарняний стає підставою для призначення допомоги «При створенні медичного висновку, на підставі якого формується електронний лікарняний, можуть бути допущені помилки, технічні неточності, вказана недостовірна інформація. У такому випадку лікар упродовж 7 днів з дня формування може внести до нього зміни – для цього створюється окремий коректний медичний висновок, за яким створюється новий е-лікарняний. А електронний лікарняний, який сформувався за першим, помилковим медичним висновком, змінить свій статус на «помилково сформований», – пояснює Анна Харченка. З цією нормою пов’язана дата, з якої електронний лікарняний може бути використаний роботодавцем для призначення матеріального забезпечення – з 01 жовтня е-лікарняний вважається виданим та є готовим до сплати через повні 7 днів після дати свого закриття. Наприклад, е-лікарняний, створений 01 жовтня строком на 10 днів, має дату закриття 10.10.2021 та буде вважатись виданим (стане готовим до сплати) з 18.10.2021. Зверніть увагу, що в особистих кабінетах на вебпорталі Пенсійного фонду е-лікарняний може мати статус «готовий до сплати» вже на наступний день після дати закриття, однак брати його до роботи і починати процедуру призначення матеріального забезпечення варто лише на восьмий день. Щодо зростання кількості лікарняних «Якщо раніше лікар видавав листок непрацездатності після одужання пацієнта, під час чого могло пройти декілька візитів на огляд, то тепер часто кожен візит застрахованої особи до лікаря завершується формуванням медичного висновку і створенням електронного лікарняного. Це зручно для пацієнта, адже кожен лікарняний передбачає окреме нарахування матеріального забезпечення, і працівник може отримувати допомогу по тимчасовій непрацездатності швидше, декількома окремими шматочками. Водночас це створює додаткове навантаження на страхувальників, які замість одного лікарняного, наприклад, на 10 днів, мають розглянути і розрахувати два е-лікарняних, кожен по 5 днів», – зазначає Анна Харченко. Щодо номеру електронного лікарняного «До унікального номеру е-лікарняного для зручності страхувальників було додано номер страхового випадку – це дає можливість легко зрозуміти, є лікарняний первинним чи продовженням», – говорить Анна Харченко. Тепер номер електронного лікарняного генерується у форматі ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ – номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ – порядковий номер листка непрацездатності, Х – номер версії). Щодо перекриття періодів непрацездатності в різних е-лікарняних однієї особи «Бувають випадки, коли, наприклад, під час загальної хвороби працівника занедужує його дитина і створюється ще один лікарняний, уже по догляду за хворою дитиною. Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони будуть враховуватись автоматично і за відсутності збоїв роботодавець взагалі не бачитиме ті лікарняні, які було «скорочено» через перекриття строків непрацездатності. «Скорочені» лікарняні отримують статус «недійсний», – зазначила Анна Харченко. Правила скорочення періодів тимчасової непрацездатності у лікарняних визначено у Додатку до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності. Вони враховують вичерпний перелік випадків накладання одна на одну різних причин непрацездатності та їх пріоритету: наприклад, лікарняний по ізоляції від COVID-19 переривається в разі створення е-лікарняного по вагітності та пологах, загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо, а електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.